Op Schiphol wordt aan de entreezijde van het parkeerterrein Schiphol Parkeren P3 voor lang parkeren uitgebreid. In korte tijd zijn de garage en aanbouw gerealiseerd met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 100.000 vierkante meter. In april 2016 is de eerste parkeergarage in gebruik genomen en op dit moment wordt in een rap tempo de aanbouw tegen de bestaande garage aan gebouwd. De aanbouw parkeergarage moet begin 2019 worden opgeleverd en heeft een oppervlakte van 46.000 vierkante meter, die 2535 nieuwe parkeerplaatsen biedt. Ballast Nedam Parking in Maarssen is hoofdaannemer van zowel de bestaande garage als de aanbouw, in samenwerking met onder meer Kampstaal staalbouw in Emmeloord, DWM Nederland BV in Bodegraven en VBI, prefab leverancier van kanaalplaatvloeren.
Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, blijft stijgen. In 2017 vlogen circa 69 miljoen reizigers via Schiphol van of naar hun bestemming. Om de topdruktes in het verkeer rondom de vluchthaven terug te dringen, investeert Schiphol fors in het uitbreiden van parkeermogelijkheden. Uiteindelijk kunnen er inclusief de aangepaste parkeergarage circa 15.000 auto’s op Lang Parkeren P3 parkeren.
Volgens projectleider Niels van Dalen van Ballast Nedam verlopen de plaatsing van de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren als een geoliede machine. “VBI heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de snelle realisatie van de parkeergarage”, zegt Van Dalen. “Al in een vroeg stadium is in overleg met de bouwpartners de bouwvolgorde bepaald. Dankzij de strakke planning en timing van VBI voor het aanleveren van de kanaalplaatvloeren, lukt het ons om iedere dag bijna 900 vierkante meter kanaalplaatvloer te monteren.” De garage bevat een efficiënte staalconstructie omdat er relatief weinig staal en beton is gebruikt. Op het dak zal 20.000 vierkante meter zonnepanelen worden geplaatst. De parkeergarage heeft een terughoudende architectuur die zich kenmerkt als een groot, rechthoekig en zwevend volume, met een open onderste verdieping, waardoor het gebouw minder massief lijkt.
Mustafa Yurttas, is als technisch adviseur bij VBI direct betrokken bij de bouw van de aanbouw. Hij legt uit dat VBI-kanaalplaatvloeren passen in het doelmatige en sobere ontwerp van de garage. “Op de staalconstructie zijn kanaalplaatvloerdelen van ca. 15 meter lang gemonteerd.” Over de 32-cm dikke kanaalplaatvloeren wordt een druklaag van maximaal 8 cm gestort om een stabiel en glad vloeroppervlak zonder naden te krijgen. In verband met de maximale toelaatbare belasting op de weg, levert VBI twaalf vrachten met kanaalplaten per dag. De platen worden met wisseltrailers naar de bouwplaats getransporteerd. “Binnen zes minuten is elke plaat op de bouwplaats gehesen en binnen tien minuten is een plaat in het werk gemonteerd. Hiermee halen we de bouwsnelheid die voor de bouwcyclus is vereist”, zegt Yurttas.
Lees hier het hele persbericht