Door continu in gesprek te zijn met experts uit de bouwkolom houdt VBI contact met haar klanten en de markt. Dit gebeurt onder meer in de vorm van rondetafelgesprekken en expertmeetings op beurzen maar ook door het organiseren van panels. Op 15 september jl. kwam het VBI innovatiepanel opnieuw bijeen in het van der Valk Hotel te Zwolle, om te sparren over ‘de vloer van de toekomst’. Want hoe moet deze eruit zien? En tot hoever moet je als leverancier van kanaalplaten gaan om aan de (toekomstige) wensen van je klanten te voldoen?
Recente VBI innovaties
Naast de vloer van de toekomst volgden er ook korte updates over recente VBI innovaties zoals het kant-en-klare trapgat en de balkonoplossing. “De techniek achter de balkonoplossing voor de ‘langszijde’ is helemaal gereed”, weet Gerard Wittebol, adviseur bouwconcepten bij VBI te vertellen. “Begin Q1/ Q2 zijn we klaar voor de eerste pilotprojecten waarbij de balkons voorzien worden van de samen met Schöck ontworpen draagoplossing.”
Vloer van de toekomst
Aan de hand van stellingen over de onderwerpen montage, elementen en installatie werd er volop gediscussieerd door de aanwezigen. Op de achtergrond schetste sketch artist Bert van der Meer direct mee waardoor alle ideeën direct tot leven kwamen.
Elementen
Stelling: Is de prijs van alles-in-één vloerelementen irrelevant wanneer deze bijdraagt aan gunstige totale bouwkosten? ” De cascowereld is snel, bouwen met alles-in-één vloerelementen heeft enkel zin als je alles in prefab bouwt”, aldus Bob Leferink van Plegt – Vos. Je ontkomt er echter niet aan om ook tijd te beprijzen.
Montage
Stelling: Kunnen grote vloerelementen waarbij de installaties al geïntegreerd zijn de efficiëntie op de bouw verhogen? Hoewel iedereen geneigd is dit te beamen, zorgen grotere elementen ook weer voor nieuwe problemen. Want hoe doe je dit als een element breder is dan de vrachtwagen? Bovendien is niet elke bouwplaats hiervoor geschikt.
Installatie
Stelling: Het leidingwerk gaat nooit zo lang mee als de vloer zelf. “Waarom geven we de kanalen in de kanaalplaatvloeren geen functie en gebruiken we ze als transportkanaal?” zegt Sjuul Stappers van Jansen de Jong. Het leidingwerk moet goed bereikbaar blijven, ook als de vloer later van functie verandert.
Wilt u ook een keer meepraten over innovaties? Neem dan contact op met Dennis Duffels.