Het AFAS theater in Leusden staat dagelijks volledig in het teken van klantbeleving en was daarmee 9 mei de perfecte locatie voor het VBI KetenKracht event over klantgerichtheid, klantparticipatie en partnerships in de bouw.
Na een smakelijke lunch stonden er 4 sprekers klaar om hun best practices te delen en was er tijd voor een rondleiding en napraten.
See, Think, Do, Care
Arjan Rattink, directeur van RVS Marketing trapte de dag af en nam het publiek mee in wereld van de klantreis. Ofwel, de customer journey. Hij vertelde dat deze op te delen is in vier fases;
See : eerste contact, bekendheid creëren
Think : overweging, klant ontwikkelt behoefte
Do : aankoopfase, klant heeft koopintentie
Care : bestaande klanten, ontwikkelen loyaliteit voor het merk
Herman Zondag is directeur Customer Experience bij AFAS en nam het stokje over. Op vermakelijke wijze vertelde hij hoe AFAS de klant centraal zet. Zijn belangrijkste tip? “Heb geen lange tenen, organiseer inspraaksessies en klantdagen en zorg dat je klant inspraak heeft.”
Vertrouwen, Verbinding, Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Vrijheid
Moderator Frans Reichardt zei: “Als je in de bouw klantgericht wilt zijn dan is samenwerking in de keten cruciaal. Als je klantgericht wilt zijn dan wil je werken met partners die dat ook zijn. “
In de presentatie van René van Vliet, Sales Development Manager Data, kwam dat tot ook naar voren in de 5 V’s die hij formuleerde:
1. Vertrouwen
Borg klantgerichtheid en partnerships in je strategie (purpose)
Wees onderscheidend en doe wat je belooft (reputatie= vertrouwen)
2. Verbinding
Zoek gelijkgestemde partners (zelfde DNA)
Stimuleerkennisdeling + digitalisering
3. Veiligheid
Maak veilig werken onderdeel van de gebruiksaanwijzing van (in de samenwerking met) je bedrijf(waarden)
4. Verantwoordelijkheid
Stimuleer verantwoordelijk gedrag bij medewerkers/onderaannemers
Zoek samenwerkingsverbanden met andere voorlopers
5. Vrijheid
Maak tijd voor creativiteit (creatieve design thinking sessies met medewerkers/partners)
Waar zit u in de waardeketen?
Rene de Kwaadsteniet van Building Changes sloot de dag af en gaf in zijn presentatie onder meer inzicht in de waardeketen. “Succesvolle waardecreatie vereist betrokkenheid van de gehele onderneming, van ontwikkeling tot verkoop en een passende bedrijfscultuur.”
Daarna een inspirerende rondleiding door het AFAS pand. Leuk detail is dat VBI hier de vloeren voor leverde.
KetenKracht events zijn bedoeld om professionals in de bouw te inspireren en met elkaar van gedachten te wisselen over het versterken van de bouwketen. Kijk op www.ketenkrachtevents.nl voor de agenda en terugblikken naar eerdere edities.