Utrecht – Voor een parkeerdek in Utrecht kozen ABT en Van Wijnen niet voor een dure afwerking met een meerlaagse coating of daktegels. Een dunne druklaag met voldoende afschot en uitgekiende details blijkt voldoende voor goede waterdichting. Het parkeerdek voor verzekeraar ASR is ruim een jaar geleden opgeleverd en heeft een strenge winter en een hete zomer doorstaan inclusief veel belastingswisselingen. Het parkeerdek van kanaalplaten uitgerust met alleen een druklaag, staat daarbij voortdurend bloot aan weer en wind. Toch constateerde Niki Loonen van ABT, tijdens een recente inspectie nauwelijks scheurvorming. Aangezien de druklaag nu wel is uitgekrompen en de grootste temperatuurswisselingen heeft ondergaan, heeft de adviseur er alle vertrouwen in dat de parkeervloer de komende jaren zonder noemenswaardig onderhoud doorstaat.
Utrecht – Hoofdaannemer Van Wijnen en Schipper Vloeren, dat de druklaag aanbracht, zijn nauwelijks minder enthousiast. Bij het ontwerp van het parkeerdek stonden twee uitgangspunten centraal. In de eerste plaats moest nauwkeurig afschot worden aangebracht in twee richtingen, zodat zich geen plassen zouden vormen op het dek. Maar minstens zo belangrijk was dat de scheurwijdte in de druklaag niet groter zou worden dan 0,2 millimeter. Alleen dan was een druklaag zonder verdere afwerking verantwoord. Loonen: “Dat was een verleidelijk vooruitzicht, want uiteindelijk vergt een goed functionerende betonconstructie toch het minste onderhoud. Minder dan wanneer je er andere afwerklagen op aanbrengt voor de waterkering. Die lagen moeten namelijk ook onderhouden worden.” De dunne druklaag van het dek van 50 bij 100 meter werd uitgevoerd met een groot doorlopend wapeningsnet. Bij de kelknaden tussen de kanaalplaten werd extra bijlegwapening aangebracht. De details van de kopnaden waren complexer. Daar werd een onthechtingszone aangebracht van een strook dakleer terwijl op de rand van het beton vilt werd geplakt om die ruimte te geven voor rotatie.
Laser
Omdat het afschot in twee richtingen moest worden aangebracht was het onmogelijk de dikte van de druklaag tijdens het storten met een laser te bepalen. De kale kanaalplaten werden daarom eerst digitaal ingemeten om de precieze hoogte van de afzonderlijke afstandhouders voor de wapening te bepalen. Zo werd voor elk punt een op maatgemaakte afstandhouder geleverd, waarna Schipper bij het storten de wapening kon volgen. Na het storten werd een viltdoek aangebracht dat een week lang met sproeiers werd natgehouden. “Alle voorzorgsmaatregelen pakten goed uit”, constateert Loonen tevreden na zijn inspectie. “Het dek werkt zoals we het hadden bedacht. In theorie zou de scheurwijdte de komende tijd nog iets kunnen toenemen. Maar wijder dan 0,15 millimeter zullen de scheuren waarschijnlijk niet worden. Dat blijft ruim onder de toegestane 0,2 millimeter. Het ligt meer voor de hand dat het aantal scheuren toeneemt. Maar daarover maakt de adviseur van ABT zich al helemaal geen zorgen. “Want dat brengt de waterdichting niet in gevaar. Aan de eis dat de auto’s onder het parkeerdak absoluut droog moeten staan is voldaan. Ze worden niet getroffen door water dat door de betonvloer sijpelt en kalk meeneemt dat de lak aantast.”
Bron: Cobouw 23-11-2013 – Ad Tissink