“De verkoop gaat gewoon door”

In Leidschendam wordt door Ballast Nedam gebouwd aan het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland (117.000 m2): Mall of the Netherlands. Daartoe wordt het bestaande winkelcentrum Leidsenhage vernieuwd en uitgebreid. Het is een enorme klus, waarbij gewerkt wordt volgens het engineering en construct principe. VBI levert de kanaalplaatvloeren. Tot dusver is zo’n 60.000 m2 aan vloerplaten geleverd.

Het grootste winkelcentrum van Nederland bouwen in een tijd dat de verkoop via internet alleen maar toeneemt: het lijkt een gedurfde keuze van eigenaar Unibail Rodamco Westfield. Toch heeft de eigenaar het volste vertrouwen in het plan. Met 230 winkels, 4000 gratis parkeerplaatsen, tal van restaurants en een bioscoop met tien zalen biedt Mall of the Netherlands namelijk meer dan een shoppingwalhalla alleen: mensen kunnen er vanaf 2020 terecht voor een compleet dagje uit. Het nieuwe winkelcentrum wordt fraai vormgegeven, met bijvoorbeeld een betongevel die als een voile over het gebouw heen is geworpen en in alle richtingen kromt.

De voordelen van prefab

Voor bouwer Ballast Nedam is het een uitdagende klus. Niet alleen vanwege de grootte, maar ook omdat het bestaande winkelcentrum tijdens de bouw open blijft. Het winkelend publiek mag daarbij zo min mogelijk hinder ondervinden. Voor de toeleveranciers betekent het just-in-time leveren. Dankzij de toepassing van prefab vloerplaten kan snelheid worden gemaakt. De platen zijn direct na montage volledig belastbaar. Kiezen voor kanaalplaatvloeren is bovendien een duurzame keuze: ten opzichte van een massieve vloer wordt tot 50 procent beton bespaart. Ook is een kanaalplaat 100 procent recyclebaar.

“Voor ons is het vooral wat betreft de logistiek een uitdaging,” vertelt Frank van Dulkenraad, technisch adviseur van VBI. “Qua aantallen is het minder spannend, we doen meerdere van dit soort grote werken per jaar. Dat is één van de redenen waarom voor ons gekozen is.”

Flexibel samenspel

Flexibel kunnen leveren is bij dit project heel belangrijk. Omdat het om een engineering & construct project gaat, wordt er tijdens de bouw nog getekend. Dat betekent dat op het laatste moment nog dingen gewijzigd kunnen worden, waardoor de logistieke planning moet worden omgegooid. “Je moet als toeleverancier kunnen inspelen op de wensen van de aannemer. Soms worden tekeningen wel vier tot vijf keer aangepast voor ze definitief zijn. Er is daarom regelmatig overleg tussen aannemer en leverancier.”

Verder praten?

Wilt u eens van gedachten wisselen over de oplossingen die VBI u kan bieden voor uw project of andere zaken waar u tegenaan loopt. Bel met Hilbert Rinsma.