Hoe ziet de school van de toekomst eruit? Welke vakken worden er gegeven, wordt lesstof geleerd uit boeken of op een andere manier? Zonder glazen bol is het lastig antwoord te geven op deze vragen. Duidelijk is wel dat het schoolgebouw van de toekomst niet alleen flexibel moet zijn, maar ook comfortabel. Op beide terreinen is nog een wereld te winnen. Ook kan de kennis van de docent beter worden benut. Dat vindt Winfried van Zeeland, een van de initiatiefnemers van Open de School. VBI, dat met zijn producten bijdraagt aan comfortabele, duurzame en flexibele gebouwen, ondersteunt zijn initiatief.
Als freelance architect voor de Van den Berg Groep en eigenaar van architectenbureau Zapp, houdt Van Zeeland zich al zo’n tien jaar bezig met het ontwerp van schoolgebouwen. “Bij reguliere projecten wordt de docent doorgaans niet of nauwelijks betrokken. Vanwege strakke budgetten en krappe tijdsplanningen is er geen ruimte om op informele wijze met de docenten in gesprek te gaan over wat ze nodig denken te hebben voor de school van de toekomst.”
Flexibel indeelbaar
Bepalen wat nodig is in de toekomst is niet eenvoudig. “Omdat we nu nog niet weten welke vakken in de toekomst op scholen gegeven worden. Dat betekent dat een schoolgebouw in ieder geval flexibel indeelbaar moet zijn, zodat je qua indeling verschillende mogelijkheden hebt. Onze huidige schoolgebouwen zijn daar niet op toegerust: zo’n 80 procent van de gebouwen bestaat uit gangen en lokalen.”
VBI is een van de vaste partners van Open de School. “We hebben verschillende partners,” aldus Van Zeeland. “Hun producten ondersteunen onze visie.” In het geval van VBI kan dankzij hun vloersystemen meer vrijheid worden verkregen. Door te kiezen voor een draagstructuur in de gevel en inpandige kolommen zoveel mogelijk te vermijden, ontstaat een grote vrij indeelbare ruimte.
Comfortabel binnenklimaat
De vloersystemen dragen tevens bij aan een comfortabel en gezond binnenklimaat. Bij vloersystemen met betonkernactivering wordt op slimme wijze gebruik gemaakt van de massa van beton om ruimte te verwarmen of te koelen vanuit het plafond. Dit is niet alleen comfortabel maar ook gezond: bij deze manier van klimatiseren via straling is er minder lucht- en stofverplaatsing. Een gezond leefklimaat is een van de voorwaarden voor een goed leerklimaat.
In veel gebouwen schort het echter aan een gezond leefklimaat. “Dat zien we vooral bij verouderde gebouwen. Maar ook bij nieuwe gebouwen is er meer mogelijk. De regels uit het Bouwbesluit worden vaak als maximum gebruikt, terwijl ze dienen als minimum. Zonde, maar uit financieel oogpunt wordt hier vaak voor gekozen.”
Concrete aanbevelingen
Samen met zijn partner Jaap van Es gaat Van Zeeland daarom op bezoek bij scholen, om te kijken naar wat beter kan. Door middel van workshops en inspiratiesessies wordt de vinger op de zere plek gelegd. “De workshops, die een dagdeel of gehele dag duren, leveren altijd concrete aanbevelingen op waarmee scholen plekken binnen de school kunnen activeren en hun meters beter in kunnen zetten.”